Vi har nästan alltid en burk med dessa kakorna i frysen 😊
De är supergoda, lagom sega och perfekta att ta fram när man blir sugen på något sött!
Portioner: ca 28 bitar (beror på hur stora bitar man vill ha)
Totaltid: ca 1 och 1/2h
175 grader i ca 25-30 minuter
Ingredienser:
200g rumsvarmt smör
110g strösocker
60g farinsocker
140g ljus sirap
1st ägg
300g glutenfri mjölmix (tex schär mix)
30g majsstärkelse
10g vaniljsocker
4g bikarbonat
3g (1/2 tsk) salt
30g kakao
100g vitchoklad
Gör såhär:
1. Börja med att starta ugnen på 175 grader.
Vispa sedan ihop det rumstempererade smöret med socker och farinsocker så det blir krämigt. Jag använder mig utav en matberedare med k-visp, men det går lika bra med elvisp.
2. Tillsätt sedan ägget och sirapen och blanda lite till.
3. Blanda ihop alla de torra ingredienserna (förutom chokladen) i en annan bunke.
Med hjälp av en sil, siktar du sen i den torra blandningen i smeten och blandar runt igen.
4. Grovhacka den vita chokladen och häll det i smeten och rör om en sista gång.
5. Häll och bred ut smeten i bakplåtspappersklädd långpanna. Jag använder mig av en form som är 34x24 cm.
Vill man ha lite mer chokladsnitt-känsla, kan man strö på lite pärlsocker nu.
Tips. Knyckla ihop bakplåtspappret så lägger det sig bättre i formen.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter.
Kakan ska vara fast i kanterna men fortfarande lite mjuk i mitten, eftersom den stelnar en del när den svalnar. Då blir den härligt seg istället för torr.
7. Dela kakan innan den svalnat.
Kakan kan vara lite smulig i kanterna och skör innan den svalnat ordentligt, så man kan med fördel dela den direkt i plåten.
8. Sen är det bara att lägga in dem i frysen och ta fram när man är sugen på något sött 😊
Vi föredrar att äta dem tagna direkt ifrån frysen, men det går alldeles utmärkt att äta de upptinade också.

















Kommentarer
Skicka en kommentar